Jeff Mills

Jeff Mills Jeff Mills urodził się 18 czerwca 1963 roku w Detroit. Już na początku lat osiemdziesiątych prezentował nagrania muzyki hip-hop i elektro w rozgłośni WDET, w której następnie miał własną audycję. Pod wpływem muzyki i zainteresowania industrialnym brzmieniem w 1989r. stworzył pierwsze własne nagrania. W 1990r.poznaje Mika "Mad" Banksa , opuszcza Final Cut i razem z Banksem zakłada Underground Resistance. Wkrótce dołącza do nich Robert Hood i wspólnie zaczynają tworzyć nowy styl .
Jeff Mills miał bardzo duży wpływ na twórczość UR. Banks i Hood grali bardziej house i techno, a on jest odpowiedzialny za industrialny styl, który jest charakterystyczny dla dźwięków z Chicago. Wkrótce UR rozpoczyna współprace z Berlińskim Tresorem. Wydają płyte X-101 Sonic Destroyer (numer 1 w katalogu Tresora) a tytułowy kawałek "Sonic Destroyer" zdobywa ogromną popularność. Także kolejna płyta wydana przez Tresora: X-102 The Rings of Saturn okazuje się wielkim sukcesem. Jest bardziej eksperymentalna a muzyka jest ściśle związana z oprawą płyty. Inspiracją dla Millsa stał się program kosmiczny NASA, filmy sciene-fiction i teorie Einsteina.
Coraz bardziej ideologiczno- partyzancki charakter UR (do dzisiaj członkowie UR podczas wywiadów ukrywają swoje twarze) przestał jednak odpowiadać Millsowi. Poza tym został rezydentem klubu Limelight w Nowym Yorku co mu uniemożliwiało częste kontakty z artystami z Detroit. Razem z Hoodem odchodzi z UR i wraz z nim zakłada własny label AXIS. Płyta X-103 Atlantis jest ostatnią przy której współpracował z Banksem. Kolejne kawałki wydane przez Axis przynoszą zmiane stylistyki, są bardziej proste. Wiele nagrań wydanych przez Axis znalazło się na kompilacji "The Other Day". Jest to płyta raczej do słuchania w domu. Większość to spokojne i przestrzenne (często prawie ambientowe) doskonałe utwory ktore można zaliczyć do inteligentnego techno lub ambitnej elektroniki.
Nowe równie radykalne brzmienie powstałe w Axis zostaje nazwane minimalem, ale dopiero dzięki wydanej przez Tresora płycie Waveform Transmission vol.1 zyskuje popularność. Utwory "Late Night" i "DNA" przynoszą to co do dzisiaj wyznacza minimal techno. Mała ilość dźwięków, bardzo precyzyjna struktura i silna, bezwzględna stopa wybijająca rytm. Jeszcze lepsza okazała się płyta Waveform Transmission vol.3 (vol.2 jest głównie dziełem Hooda).Płyta stała się inspiracją dla kolejnych wykonawców minimalu i mimo upływu czasu nadal jest grana na imprezach. Niestety pierwsza edycja płyty (1994r.) z powodu kłopotów z dystrybucją ukazała się w ograniczonym nakładzie. Dopiero reedycja w 1997r. pozwoliła na jej nieograniczony dostęp.
W 1996 r. Jeff Mills otworzył kolejną, całkowicie własną wytwórnię -Purpose Maker, w której wydaje swoje płyty przeznaczone głównie do grania w klubach. Doskonałe "Kat Moda" czy "Steamp it" to prawdziwe narzędzia dla DJ-ów, idealnie nadające się do miksowania. Ta muzyka to czysta energia przekazywana z niesamowitą intensywnością, ciężka ale też funky, dlatego szybko podbiła kluby na całym świecie. Podsumowaniem działalności tej wytwórni było wydanie płyty Purpose Maker Compilation z największymi "hitami" i z wieloma nigdzie niedostępnymi utworami które pierwszy raz zostały wydane na CD.
Jeff Mills to także niedościgniony mistrz sztuki mikserskiej. W czasie swoich setów potrafi użyć trzech gramofonów i automatu perkusyjnego TR-909 za pomocą których tworzy zupełnie nową muzykę. W ciągu jednej godziny miksuje dziesiątki utworów często wybiera tylko bardzo krótkie fragmenty i łączy je w dynamicznym secie. O tym jak dobre są jego występy świadczy wpływ Millsa na scenę techno w Japonii, gdzie na jego pierwszej imprezie było tylko kilkaset osób a w tej chwili może przyjść nawet 10.000. Jeden z jego występów w Tokyo, w klubie Liquid Room (28 pażdziernik 1995r.) został nawet nagrany i oficjalnie wydany na cd. Ten live album to esencja występów Millsa. W bardzo dynamicznym i intensywnym secie podzielonym na trzy części jest zawarte 38 utworów w większości autorstwa Millsa, od intra z X-102 poprzez utwory z Waveform Transmission, wydawnictwa Axis do muzyki wydanej przez Purpose Maker winyl Cycle 30 oraz innych twórców intensywnego techno, minimalu, acidu i Detroit (np. Dj Hell, Surgeon, Beltram, Advent...). Niedawno ukazała się też płyta "From The 21st", którą wydano tylko w Japonii a w Czechach kompilacja "The Art Of Connecting" zbierajaca utwory z różnych wytwórni. Wynikiem szerokich zainteresowań Millsa stała się kolejna płyta dla Tresora. "Metropolis" stanowi soundtrack do tytułowego, nagranego w 1926r. niemieckiego filmu w reżyserii Fritza Langa. Wyjątkowo pejzażowa i nastrojowa muzyka oparta na techno i ambiencie idealnie pasuje do wizji futurystycznego miasta Metropolis.

User-contributed text is available under the Creative Commons By-SA License and may also be available under the GNU FDL.

Utwory tego wykonawcy

Brak reklam w których wykorzystano utwory tego wykonacy.