Mötley Crüe
Los Angeles (1981 - obecnie)Mötley Crüe to jeden z kluczowych zespo³ów amerykañskiej sceny hair metalowej powsta³y w Los Angeles w roku 1981.
Za³o¿ycielem oraz liderem grupy jest Frank Ferrana dzia³aj±cy pod pseudonimem Nikki Sixx.
Imiê Frank muzyk odziedziczy³ po ojcu, do którego nienawi¶æ jest tematem kilku jego utworów.
Patologiczne warunki bytu lat m³odzieñczych spowodowa³y chêæ za³o¿enia rockowej kapeli co zaowocowa³o wspó³prac± z pó¼niejszym perkusist± grupy, którym zosta³ Tommy Lee.
Duet rozpocz±³ kompletowanie sk³adu do momentu ujrzenia talentu Roberta Alana Deala znanego jako Mick Mars.
Mars jest urodzonym muzykiem który mimo wczesnego ojcostwa nie porzuci³ swego zami³owania. Czêsto uznawany jest za s³abego gitarzystê, aczkolwiek jest to osoba powa¿nie sparali¿owania, przez
co nie mo¿e zaprezentowaæ swych umiejêtno¶ci scenicznych w 100 procentach. Mimo lat spêdzonych w zespole kilka razy próbowa³ rozpocz±æ w³asn± karierê, do dzisiaj jednak pozostaje w zespole.
Vince Neil opuszcza kapele Rock Candy i dziêki d³ugim pro¶bom zafascynowanego jego wokalem Nikkiego Sixxa do³±cza do rockowego trio tworz±c Mötley Crüe.
Sam Vince przez d³ugi czas by³ sporn± postaci± aczkolwiek absolutnie niezbêdn±, mimo znakomitego g³osu czêsto jest poddawany ¿artom jakoby nie umia³ na niczym graæ, a partia na harmonijce ustnej podczas wykonywania Smokin' In The Boys Room pochodzi³a z ta¶my.
Wczesne lata kwartetu to próby koncertów oraz wegetacja w zniszczonym mieszkaniu w Los Angeles gdzie muzycy z braku pieniêdzy oddaj± siê ró¿nego typu u¿ywkom. Jedyn± wzglêdnie trze¼w± osob± by³ wówczas Mick z racji bycia starszym od reszty.
Za po¶rednictwem jednej z rozg³o¶ni w L.A., ¶wiat³o dzienne ujrza³ utwór Live Wire, co zaowocowa³o
mo¿liwo¶ci± sesji nagraniowej pocz±tkowego materia³u Too Fast For Love.
Sama p³yta zosta³a zarejestrowana w kiepskich warunkach, a wszystkie niedoskona³o¶ci mo¿na us³yszeæ do dzi¶, mimo to po dzi¶ dzieñ dobrze siê sprzedaje.
Debiut wi±¿e siê z powstaniem MTV, które przez pewien czas nie posiada³o dostatecznej ilo¶ci materia³u. Wszystkie luki w programie by³y zape³niane przez heavy metalowe grupy jak w³a¶nie Mötley Crüe.
Kolejny rok przynosi nowy materia³ znany jako Shout At The Devil, muzyka staje siê zdecydowanie mocniejsza i zwarta. Pierwotna ok³adka ustêpuje szeroko obecnej wówczas cenzurze oskar¿aj±cej Sixxa o propagowanie satanizmu. Mimo problemów album sta³ siê sukcesem po którym grupa wyruszy³a w udan± trasê po USA.
Wielka eksplozja popularno¶ci rozpoczyna siê wraz z wydaniem albumu Theatre Of Pain
oraz jednego z wiêkszych przebojów, Home Sweet Home. Vince Neil przezywa wówczas wielki kryzys zwi±zany z nieumy¶lnym spowodowaniem ¶mierci Razzle, cz³onka grupy Hanoi Rocks i chwilowym pobytem w zak³adzie karnym. Wokalista zostaje odtr±cony przez resztê muzyków spêdzaj±c czas na upijaniu siê na pla¿ach Los Angeles. W przysz³o¶ci Neil prze¿yje kolejn± tragediê w zwi±zku ze ¶mierci± córki Skylar.
W 1987 roku ukazuje siê album Girls Girls Girls, album niedopracowany aczkolwiek bardzo sukcesywny.
W owym czasie ma miejsce s³awna ¶mieræ kliniczna Sixxa zwi±zana z szczytow± faz± uzale¿nienia od heroiny. Trasa koncertowa nie dociera do Europy.
Kolejny album jest owocem rocznej wspó³pracy z Bobem Rockiem krytykuj±cym muzyków za brak gustu i talentu. P³yta zatytu³owana Dr. Feelgood okazuje siê gigantycznym sukcesem zwieñczonym trasa w USA i Europie. Muzycy poddani byli wówczas odwykowi, który z reszt± czêsto ³amali i który zaowocowa³ sporami miedzi Tommym Lee a Vincem Neilem.
Nastêpne lata to odej¶cie czêsto nieobecnego Vince'a i zatrudnienie Johna Corabiego. Album z Johnem okaza³ siê klapa, fani oskar¿yli zespó³ o wp³ywy muzyki grunge, a samego Johna o kiepska tematykê tekstów. Zmiana wokalisty spowodowa³a nisk± frekwencjê na koncertach.
Nastêpny album to, mimo powrotu do oryginalnego sk³adu, równie¿ klapa. Nowy producent próbowa³ wówczas rozbiæ zespól³, a sk³óceni z Sixxem dziennikarze muzyczni czêsto mieszali muzykê zespo³u z b³otem.
Lata dziewiêædziesi±te to s³awny zwi±zek Tommy'ego z Pamel± Anderson zakoñczony nies³usznym oskar¿eniem o pobicie oraz zdradami po obydwu stronach. Tommy'ego czêsto przedstawia siê jako damskiego boksera co ma jednak ma³o wspólnego z prawd±, gdy¿ Pamela wcale nie zosta³a pobita, a problemy w zwi±zku by³y bardzo rozlegle. Mick Mars mimo prób odej¶cia i postêpuj±cej choroby cudem zostaje w grupie a Vince tworzy w³asne projekty.
Tommy zafascynowany Nine Inch Nails oraz innymi grupami na pocz±tku lat 90-tych rozpoczyna w³asn± dzia³alno¶æ muzyczn±. Nied³ugo pó¼niej umiera jego ojciec do którego by³ wyj±tkowo przywi±zany.
Sama mi³o¶æ do rodziny sta³a siê z reszt± przyczyn± rozpadu pierwszego ma³¿eñstwa Tommy'ego.
Przyczyn± konfliktu by³o okre¶lenie jego matki brzydkim s³owem 'cunt' przez ówczesn± ¿onê.
Podczas incydentu na lotnisku dochodzi do k³ótni z Neilem, przez któr± perkusista o ma³y w³os nie wraca do wiêzienia. Nied³ugo potem odchodzi z Mötley Crüe.
W 1999 roku ukazuje siê album New Tattoo z Randym Castillo oraz DVD z Salt Lake City.
Grupa powraca w 2005 w oryginalnym sk³adzie z nowymi utworami produkcji Boba Rocka oraz gigantyczn± tras± koncertow±.
2008 rok to pierwszy od prawie dekady studyjny album Mötley Crüe, Saint Of Los Angeles.
Zespól nigdy nie wyst±pi³ w Polsce, podobnie jak wiele innych amerykañskich grup.
User-contributed text is available under the Creative Commons By-SA License and may also be available under the GNU FDL.
Utwory tego wykonawcy
Brak reklam w których wykorzystano utwory tego wykonacy.